Khamis, 10 Februari 2011

Siri I Permata Batu Serai: Topaz @ Turmalin?

Permata batu serai memang mistik. Sesuai dengan tajuk artikel saya kali ini adalah tentang kategori permata batu serai ini sendiri, samaada topaz atau turmalin. Juga membawa 1000 pertanyaan.

Ramai berpandangan bahawa ia adalah topaz. Ini kerana bentuk dan warnanya. Menurut buku Batu Permata: Kilauan Menawan terbitan Muzium Negara (2004), topaz pertama kali dijumpai di sebuah pulau di Laut Merah iaitu Pulau Zebirget. Kristal ini dinamakan sempena nama awal pulau ini iaitu Topazos.

Seatu ketika dulu pemerintah Mesir memberikan hak kepada penduduk pulau itu untuk melombong kristal ini. Menurut kisahnya, topaz hanya boleh dilihat pada waktu malam apabila kilauannya memancar menerangi malam yang gelap. Oleh yang demikian penduduk akan keluar pada waktu malam untuk menanda tempat kilauan permata yang bermaksud terdapatnya topaz di situ. pada siangnya kristal ini diambil di tempat yang ditanda tersebut.Orang mesir menganggap Imperial Topaz adalah cahaya yang diabadikan oleh tuhan matahari, Ra. Orang Yunani dan Rom juga mengaitkan kristal yang berwarna keemasan ini dengan tuhan matahari mereka iaitu Mustari.

Perkataan topaz mungkin berkaitan dengan Bahasa Arab توباز kata yang bererti "objek yang dicari" atau तपस् kata Sanskrit "tapas" yang bererti "panas" atau "api". Ini mungkin berdasarkan sejarah dan warna kristal ini yang kebiasaanya kuning kemasan (wikipedia).

Persoalan saya, adakah topaz hanya berwarna kuning keemasan? Namun kini tidak lagi. Topaz ada pelbagai warna. Menurut catatan Nicols (1652), beliau merupakan penulis risalah sistematik pertama untuk mineral dan batu permata telah menulis dua bab tentang topaz. Pada Abad Pertengahan, topaz digunakan untuk merujuk pada setiap batu permata bewarna kuning keemasan. Tetapi kini kategori topaz pelbagai warna dengan merujuk mineral silikat yang terdapat di dalamnya.
Persoalan tajuk belum saya jawab. Saya akan jawab di artikel siri II akan datang..